- U bevindt zich hier:
- Home
- Nieuws
- Reactie Fortumus op NRC-publicatie van 13 juli 2025
Reactie Fortumus op NRC-publicatie van 13 juli 2025
Graag informeren we u over het volgende. Op 13 juli jl. publiceerde het NRC een artikel over Stichting Fortumus. We kunnen ons goed voorstellen dat deze publicatie vragen oproept. Daarom vinden we het belangrijk om bijgaand onze reactie te geven.
We willen benadrukken dat onze stichting betrokkenheid en inspraak van bewoners en cliënten en hun naasten hoog in het vaandel heeft staan. Een goed begrip van de nieuwe situatie - na de formele ontvlechting van de Vereniging Pro Senectute en Stichting Pro Senectute - is in het belang van iedereen. Weet dat onze stichting - die sinds 1 april jl. verder gaat onder de naam Fortumus - een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid voelt om het woonplezier van onze bewoners én een goede kwalitatieve zorg te bewaken.
Stichting Fortumus, voorheen Stichting Pro Senectute, bouwt aan een mooie, gezonde organisatie. Hierbij staan continuïteit en kwaliteit van zorg en woonplezier voorop. We doen dit samen met onze bewoners en medewerkers. De urgentie daartoe is hoog. De organisatie stond geruime tijd onder toezicht van de Inspectie vanwege de ontoereikende kwaliteit van zorg. Ook de financiële positie van de stichting was jarenlang helaas verre van gezond.
Inmiddels is de kwaliteit van zorg verbeterd en zijn de kosten omlaag gebracht. Daarnaast is er sprake van meer stabiliteit in de teams op de locaties en in de aansturing doordat we met meer mensen in vaste dienst werken, waardoor het aantal zzp’ers op de werkvloer is verminderd.
Samenwerking met cliëntenraad
We begrijpen natuurlijk de zorgen die er leven. Er verandert veel en niet alles is goed te begrijpen. Toch proberen we iedereen zo goed mogelijk hierin mee te nemen en staan we altijd open om over onduidelijkheden in gesprek te gaan. De vorm die we nu kiezen is om op regelmatige basis op de locaties het open gesprek te voeren met zowel bewoners en eerste contactpersonen als met medewerkers. Daarnaast spreken we regelmatig met de cliëntenraad waarbij we transparantie geven over keuzes die in het verleden zijn gemaakt en in een open dialoog spreken over de keuzes die voor de toekomst moeten worden gemaakt. Uiteraard zijn sommige onderwerpen en documenten vertrouwelijk en zullen we er alles aan doen om met de cliëntenraad in dialoog te blijven over de veranderingen die nodig zijn.
Samenwerking met Venturion
Venturion is een bedrijvengroep met een divisie in de zorg die een lange staat van dienst heeft en waarbij duurzame bedrijfsvoering, kwaliteit en cliënt- en medewerkerstevredenheid belangrijke speerpunten zijn. Venturion is toegetreden tot het bestuur van Fortumus en heeft zich gecommitteerd aan een langdurige intensieve samenwerking. Vanuit Venturion worden ondersteunende diensten ingezet bij Fortumus tegen een marktconform tarief. Het betreft diensten op het gebied van bestuur, finance, projectmanagement, inkoop en recruitment.
Binnen de stichting ligt de nadruk op gezonde bedrijfsvoering in het belang van bewoners en cliënten en niet op winstmaximalisatie.
Kortom, veranderingen vragen om een voortdurende dialoog met onze medewerkers, bewoners en hun familie. Het is fijn te merken dat een overgrote meerderheid van onze medewerkers, bewoners en hun familie ons daarbij steunt en hier een actieve kritische bijdrage aan levert. We hebben dan ook veel vertrouwen in deze opgaande lijn en daarmee in een gezonde toekomst van onze stichting.
Lange historie
Onze organisatie kent een lange en bijzondere geschiedenis die maakt wat we nu zijn. Stichting Pro Senectute werd in 1969 als zorgverlener opgericht door de Vereniging Pro Senectute, die zelf in 1922 met een duidelijke maatschappelijke visie op wonen en zorg voor ouderen werd opgericht. De stichting werd in januari 2024 ontvlochten van de vereniging en beiden hebben nu geen banden meer met elkaar. Stichting Pro Senectute gaat vanwege deze ontvlechting sinds 1 april van dit jaar verder onder de naam Stichting Fortumus.
Het is vanuit dit historisch perspectief niet meer dan logisch dat veel betrokkenen moeten wennen aan de nieuwe situatie. Een situatie waarin de vereniging en de stichting geheel los van elkaar staan. Via regelmatige, open communicatie probeert Fortumus een gezond, intern draagvlak voor de nieuwe situatie te creëren. Daarvoor worden identiteit en strategie evenals de koers van de nieuwe organisatie samen met alle belanghebbenden ontwikkeld. Via gesprekken met bewoners, mantelzorgers en familie op de verschillende locaties halen we input op en hopen we tegelijkertijd eventuele zorgen weg te nemen. Dit zullen we blijven doen.
Volledig Pakket Thuis
Dat binnen Fortumus vragen en zorgen leven over het zorgmodel Volledig Pakket Thuis (VPT) snappen we heel goed. Het is een andere financieringsvorm dan we nu kennen. VPT is een financieringsvorm waarbij de kosten voor de zorg worden vergoed door het zorgkantoor en waarbij de kosten voor verblijf voor rekening van de cliënt komen. In de huidige financiering zijn zorg en wonen inbegrepen en wordt een verplichte eigen bijdrage door de overheid in rekening gebracht. Het is dus niet zo dat zorg apart wordt ingekocht door de bewoner of cliënt zoals dit bijvoorbeeld het geval is bij een persoonsgebonden budget. De cliënt maakt zelf de keuze, net als nu, in welk huis hij of zij gaat wonen. Een mogelijke overgang naar VPT geldt alleen voor toekomstige cliënten en deze zal nog steeds worden gefinancierd via de Wlz.
Feit is dat de verpleeghuiszorg met verblijf en met medische behandeling is veranderd. In Nederland is afgesproken dat zorg met verblijf en behandeling - zoals Fortumus dat levert - uitsluitend bestemd is voor de beperkte groep ouderen met complexe medische en sociale problematiek. Deze landelijke ontwikkeling raakt de kern van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze stichting: het garanderen van een woonomgeving met kwalitatieve verpleeghuiszorg.
Fortumus kan niet zomaar overstappen naar verpleeghuiszorg volgens het Volledig Pakket Thuis. Hier gaat een intensieve en zorgvuldige voorbereiding aan vooraf waarin nog belangrijke keuzes moeten worden gemaakt. De voorbereiding en de keuzes hebben vooral betrekking op de andere manier van werken van de teams op locatie, de samenwerking tussen verpleeghuisarts en huisarts en de betaalbaarheid van de verblijfskosten die nieuwe cliënten gaan betalen. Daarnaast zijn er aanpassingen nodig in werk en financiële processen.
Gelukkig staan we er in dit proces als organisatie niet alleen voor. We worden ondersteund door de onafhankelijke kennisorganisatie Vilans en we werken samen met onze cliëntenraden, de huisartsen en behandelaren, het zorgkantoor en trekken op met collega-organisaties die eenzelfde transitie doormaken. Alleen gezamenlijk en met een gezond draagvlak kunnen we deze transitie volbrengen.
Huren bewoners
Fortumus hanteert voor haar woonlocaties een eigen huurbeleid en heeft vorig jaar besloten een meer marktconforme huurprijs te hanteren. Op basis daarvan zijn de huren voor alleen nieuwe bewoners aangepast. Het gaat daarbij om een passende balans tussen de kwaliteit van ons woningaanbod en de marktvraag. Verduurzaming van de panden is daarbij een zeer belangrijk thema. Het vorig bestuur heeft een besluit hierover helaas te lang uitgesteld met alle negatieve financiële gevolgen van dien.
Belangrijk is te vermelden dat in deze nieuwe situatie van de stichting de huurafspraken met de huidige bewoners van onze woonlocaties worden gerespecteerd. Zij hoeven geen andere huurverhogingen te verwachten anders dan de toegestane indexatie.
Nogmaals, onze nieuwe meer marktconforme tarieven gelden dus alleen voor nieuwe bewoners. Fortumus is zelf geen eigenaar van het vastgoed en huurt de panden met langlopende huurovereenkomsten. Eén van onze verhuurders is Schröders. De bestaande huurcontracten met Schröders lopen nog tot minimaal eind 2038. Het is verder belangrijk te benadrukken dat Fortumus niet betrokken is geweest bij het besluit van de vereniging om haar vastgoed te verkopen aan Schröders.
Reactie voorzitter Centrale Cliëntenraad
De voorzitter van de Centrale Cliëntenraad, Ernest Mutsaerts, ontkracht op persoonlijke titel de suggesties die in het NRC artikel worden gewekt over een 'verstoorde samenwerking' tussen Raad van Bestuur en de Centrale Cliëntenraad.
Aan de voorzitter van de Raad van Bestuur, geachte mevrouw Reidsma, beste Andrea,
Als voorzitter van de CCR heb ik de behoefte te reageren op de inhoud van het artikel in de NRC van 15 juli jl. over Fortumus. Ik doe dit op persoonlijke titel. Het gaat mij hierom specifiek over de passages in het artikel over de cliëntenraad.
In het artikel wordt gesuggereerd, dat de verhouding tussen de CCR en de RvB verstoord zou zijn, dat er geen inzage is in documenten en dat op verzoeken van de CCR door het bestuur niet wordt gereageerd.
Vanaf het moment dat het proces van de transitie van Pro Senectute in 2023 is gestart, is de CCR hierin meegenomen. Wij hebben alle ins en outs kunnen meemaken, konden meedenken en beslissen over de uiteindelijke partij die Pro Senectute zou gaan runnen. Dat gold overigens ook voor de OR.
Zonder inhoudelijk op de rest van het artikel in te gaan wil ik benadrukken dat de hele procedure is verlopen in een sfeer van vertrouwen tussen de RvB en de CCR. Ook daarna is er regelmatig vergaderd tussen de RvB en de CCR. Er wordt soms stevig gediscussieerd maar wel in een sfeer van vertrouwen en samenwerking.
Ik heb niet de ervaring dat relevante stukken achter de hand worden gehouden of niet ter inzage worden aangeboden.
Dit staat haaks op de suggestie in het artikel, dat de CCR niet gehoord zou zijn. Er kan alleen worden samengewerkt op basis van vertrouwen en dat vertrouwen is er wat mij betreft.
Vriendelijke groet,
Ernest Mutsaerts
Mocht u een dringende vraag hebben over één of meerdere onderwerpen die hierboven worden toegelicht, stuurt u dan een e-mail naar [email protected], of bel met ons service bureau via 020-540 01 50.